حجت الاسلام براری گفت: اگر می‌خواهیم انتظار ما به عاشورایی دیگر ختم نشود باید معرفت داشته و امام خود را به خوبی بشناسیم، امام را به خاطر خودش دوست بداریم، به دنبال تحقق اراده الهی باشیم نه دنیای خودمان...

انتظاری که امام را برای دنیا می‌خواهد، عاشورا را تکرار می‌کند/ انتظارهای کوفی‌صفتانه

حجت الاسلام محمد براری درباره ویژگی های انتظار زمینه‌ساز ظهور، اظهار کرد: تفاوت جدی بین نگاه منتظر واقعی منتظر زمینه ساز ظهور و منتظری که آماده است تا منتظَر او ظهور یابد تا همه وجود خود را در اختیار او قرار دهد، با کسی که انتظار او همانند کوفی صفتان است، وجود دارد.

کارشناس تخصصی مهدویت با بیان اینکه کوفیان بر حسب ظاهر منتظر امام حسین(ع) هستند اما در واقع امام حسین (ع) را برای خودِ ایشان نمی‌خواهند، گفت: کوفی جماعت امام حسین (ع) را برای حل مشکلات و دنیای خودشان می‌خواستند.

وی ادامه داد: زمانی که عبیدالله بن زیاد مسلط و شرایط دگرگون شد، مردم برای دنیا و رسیدن به نعمت‌ها و لذت‌های آن دست به دامان اباعبدالله الحسین(ع) شدند و وقتی که همراهی با حسین(ع) را در تضاد با آن دنیای خود دیدند، دنیا را پسندیدند چراکه اصل برایشان دنیا بود.

منتظرانی که دین را برای دنیا می خواهند

به گفته این کارشناس حوزه مهدویت، امام حسین(ع) در خطبه‌ای در مواجهه با لشکر عمر سعد بعد از اینکه زمان نماز فرا رسید و خطبه قرائت شد، فرمودند: مردم بنده دنیا هستند و دین، باقیمانده و ته‌مانده شیرینی روی زبان آن‌ها است؛ تعبیر این کلام این است که مردم تا زمانی اطراف دین هستند که معیشت و دنیای آن‌ها تامین شود اما وقتی که در عرصه دنیای خود امتحان شوند دین را نمی‌پسندند.

حجت الاسلام براری افزود: منتظر مهدی(عج) انتظارش از سنخ همراهی و یاری رساندن است؛ در روایات می بینیم کسی که انتظار مهدی(عج) را می‌کشد این انتظار برایش راهگشا است و انسان را به منتظَر واقعی می‌رساند.

عاشورا تکرارشدنی است

وی تصریح کرد: انتظار اگر از سنخ انتظار کوفیان باشد یعنی امام زمان(عج) را به خاطر خود و دنیای خود بخواهیم، ممکن است ما هم عاشورایی دیگر رقم بزنیم و امام(ع) را قربانی کنیم!

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در ادامه تأکید کرد: اگر ما مهدی (عج) را برای خودش بخواهیم با این نگاه که او حجت خدا و خلیفه الله است و می‌آید تا اراده خدا روی زمین باشد، آن وقت ما مهم نیستیم، لذا منتظر واقعی همانند یاران واقعی اباعبدالحسین(ع) هستند که در طوفان بلا و امتحان از خود گذر می‌کنند.

حجت الاسلام براری افزود: مهم برای منتظر واقعی، آمدن امام مهدی(عج) و تحقق وعده الهی است، ویژگی این منتظر واقعی این است که باید اهل عبادت، بصیرت، معرفت، علم، صلابت، پایمردی و ... باشد.

نقش لقمه حلال در انتظار

وی با اشاره به سبک زندگی منتظرانه و نقش لقمه حلال و بصیرت در انتظار واقعی، گفت: کسی که انتظار دارد به ولی الله الاعظم برسد باید خودش را از هر چیزی که او را از امام(ع) دور می کند، جدا کند. وقتی نقطه آرمانی داریم باید از موانع رسیدن به آن نقطه دوری کنیم که مهمترین آن‌ها بی‌بصیرتی، بی‌معرفتی، نشناختن امام و درک نکردن ماجرا و یا عدم شناخت دشمن است.

این کارشناس یکی دیگر از ویژگی های یک منتظر واقعی را پایمردی در دین عنوان و تصریح کرد: یکی از مهمترین ارکان پایمردی در دین، لقمه حلال است.

حجت الاسلام براری با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: «خوشا به حال کسی که زمان قائم اهل بیت مرا را درک کند، در حالی که قبل از قیامش از او پیروی می کرده، به او و ائمه هدی قبل از او متمسک شده و از دشمنانشان به سوی خداوند بیزاری می‌جسته است، آن‌ها دوستان من و کریم ترینِ امت من هستند»، افزود: اقتدای به مهدی(عج) به همه عرصه های زندگی مرتبط است، شکمی که از حرام پُر شود، شنوای حرف حق نیست؛ این فرد لاجرم نمی تواند منتظر واقعی باشد، هم لقمه، هم نگاه و هم رفتار یک منتظر واقعی باید درست باشد.

وی با اشاره به اینکه اقتدای به حضرت مهدی(عج) در تمامی عرصه‌های زندگی از جمله فقهی، اصول دین و ... از ضروریات دین است، اضافه کرد: کسی که در همه حال خود را برای شنیدن و مطیع بودن آماده نکرده باشد، این انسان نمی‌تواند در رکاب امام زمان(عج) باشد؛ کسی می‌تواند مطیع باشد که موانع شنوایی و مطیع بودن را از جلوی مسیر خود بردارد.

حجت الاسلام براری در پایان تصریح کرد: اگر می‌خواهیم انتظار ما به عاشورایی دیگر ختم نشود باید معرفت داشته و امام خود را به خوبی بشناسیم، امام را به خاطر خودش دوست بداریم، به دنبال تحقق اراده الهی باشیم نه دنیای خودمان؛ باید بتوانیم به گونه‌ای زندگی کنیم که به امام خود برسیم.

به گفته وی؛ باید در مسیر اصلاح دین باشیم نه اینکه جاده خود را عوض کنیم، آنچه مهم است این است که در مسیری قدم برداریم که بتوانیم زمانی که مهدی(عج) آمد و فرامینی داد از او پیروی کنیم.

منبع: خبرگزاری شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.